akadálymentes
keresés
HUN ENG
Nyitóoldal
Nyitóoldal Bemutatkozás Szakmai tevékenység Kárpát-haza statisztikák Hírek Fotó- és videógaléria A Kárpát-haza Őrei Rajz- és esszépályázat
Nyitóoldal > Hírek > Konferencia a magyar nyelv oktatásának kihívásairól ...

Konferencia a magyar nyelv oktatásának kihívásairól a diaszpórában

November 22-én az UMIZ–Imre Samu Nyelvi Intézet, az Ausztriai Magyar Pedagógusok Egyesülete és a Nemzetstratégiai Kutatóintézet - a Magyar Tudomány Ünnepe 2019 rendezvénysorozat részeként – „Értékteremtő tudomány: értékadó pedagógia – a magyaroktatás kihívásai a diaszpórában” címmel tartott közös konferenciát a bécsi magyar nagykövetségen. A konferenciát Bóta Zsolt követ, a bécsi magyar nagykövetség első beosztottja, Kocsis Károly akadémikus, a MTA Magyar Tudományosság Külföldön Elnöki Bizottságának tagja, Bali János, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet igazgatója és Szoták Szilvia, az UMIZ-Imre Samu Nyelvi Intézet elnöke nyitották meg.

A magyaroktatás kihívásairól, a magyar nyelv tanulásában tapasztalt reális célokról és hatékony eljárásokról tartott előadást Pelcz Katalin, a MagyarOK tankönyvcsomag egyik szerzője. A Bécsi Egyetem Finnugor Tanszékének professzora, Seidler Andrea a hungarológia európai helyzetéről beszélt.

Kovács-Pifka Péter, az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő (EMET) főigazgató-helyettese ismertette a Járd végig című projektet, mely lehetőséget biztosít a Kárpát-medence országaiban élőknek magyarországi kirándulásokra. Nádor Orsolya habilitált egyetemi docens (Károli Gáspár Református Egyetem) a MID-tanárképzés lehetőségeiről és felelősségéről számolt be a Károli Egyetem gyakorlata alapján. Molnár Gergely, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet osztályvezetője „Magyarul szóljon dalunk, szívünk!“ mottóval az NSKI diaszpóra stratégiájának építőköveit ismertette. Szoták Szilvia, az Imre Samu Nyelvi Intézet és a Termini elnöke, az NSKI kutatója pedig kitért - többek között - a nyelvi tervezés lehetőségeire a diaszpórában.

Az előadásokat követően egy pódiumbeszélgetésre is sor került, ahol olyan kérdésekre keresték a választ a konferencia szervezői, előadói és résztvevő pedagógusai, hogy mit jelent a származási nyelv, illetve mekkora jelentősége van a digitalizációnak a diaszpóra magyaroktatásában, valamint milyen tantervek váltak be Ausztriában, Németországban illetve az Egyesült Királyságban.

Az ilyen konferenciák célja, hogy feltárja a hétvégi iskolákban folyó oktatási gyakorlatot, megismertesse a résztvevőkkel a sikereket és a problémákat, miközben feltérképezik a diaszpórabeli magyar tudományosság helyzetét, eredményeit és azok hasznosulását, visszatekintve az elmúlt évtizedekre. A magyarországi nyelvészek, oktatáskutatók érdeklődése főképp a Kárpát-medence magyarlakta régióira koncentrálódott a rendszerváltásig. Azt követően – váltakozó intenzitással – a nyugaton élő magyar diaszpóra felé fordulás mind tudományos szinten, mind a közéleti retorikában megmutatkozik. Ennek oka, hogy a határnyitás óta a nyugati irányú elvándorlás folyamatos, és egymás után nyílnak a magyar nyelv megtartását szolgáló hétvégi iskolák az európai és tengeren túli nagyvárosokban.

Éppen november 22-én ünnepelte fennállásának 15. évfordulóját az AMAPED – Ausztriai Magyar Pedagógusok Egyesülete, melynek különböző tanfolyamait jelenleg több mint 300 gyermek és fiatal látogatja. Ezért a konferenciát követően az egyesület ünnepi köszöntésével zárult a pénteki program.

A https://volksgruppen.orf.at/magyarok/stories/3023002/ nyomán.

 

Hírek
2021. március 4.
Kárpát-haza Szemle 2020/ 1–2. szám

Idén új külsővel és tartalommal jelent meg a Nemzetstratégiai Kutatóintézet szakmai folyóirata, a Kárpát-haza Szemle. A kiadvány az idei évtől lektorált folyóiratként, és új, számos műhelyt képviselő interdiszciplinális szerkesztőbizottsággal működik tovább.


2021. március 2.
Tizenhat osztályközösség kapott okostáblát Hargita megyében

Tizenhat multimédiás okos táblával gazdagodtak Hargita megyei oktatási intézmények: a Nemzetstratégiai Kutatóintézet (NSKI) jóvoltából megvalósuló eszközfejlesztés egy hosszabb távú stratégia része, melynek célja a székelyföldi magyar elemi és általános oktatási intézmények versenyképességének növelése.


2021. március 2.
Molnos Zoltán erdélyi festőművész - virtuális tárlat a Kárpát-haza Galériában

A Kárpát-haza Galéria online tárlatának 2021. februári kiállító művésze: Molnos Zoltán erdélyi festőművész

A kiállítás időtartama: 2021. február 25 – március 19.


összes hír >>
Európai uniós pályázatok
Kárpát-Haza Fejlesztési Hálózat
A Kárpát-haza őrei
Kárpát-Haza Galéria
Kárpát-Haza.hu
Nyitóoldal Kapcsolat
Bemutatkozás Adatvédelmi tájékoztató
Szakmai tevékenység Impresszum
Hírek Oldaltérkép
Fotógaléria
feliratkozás hírlevélre